Gå til indhold

Den gode pressemeddelelse

Der er så mange gode historier i drikkevandet. Og de historier bør vandværket fortælle. Her får du opskriften på en god pressemeddelelse, der vækker journalistens opmærksomhed, så din historie bliver omtalt.

Pressemeddelelsen fylder typisk én A4-side og indeholder:

  • Dato
  • Overskrift: En fængende linje, der lokker journalisten til at læse mere.
  • Indledning: Her opsummerer du historien på tre-fem linjer, som giver et hurtigt overblik over: Hvem, hvad, hvornår, hvorfor, hvordan.
  • Brødtekst: Her folder du historien ud med flere informationer. Brug gerne citater fra for eksempel formand eller driftsansvarlig på vandværket. Det er en god idé at opdele teksten i mindre afsnit.
  • Kontaktinformation: Det er meget vigtigt, at du skriver navn og mobilnr. på den person, journalisterne kan kontakte for yderligere oplysnin- ger. Husk at vedkommende skal være til at få fat på.

En god case er ofte lig med en god historie

Det er en god idé at fremhæve, at du har en case, som journalisten kan skrive om i sin historie. Hvis du også kan levere billeder af personen, er det rigtig godt.

Holder vandværket for eksempel åbent hus for skolebørnene, så spørg forældrene til en af deltagerne, om pressen eventuelt må kontakte deres barn for at høre, hvordan det var at besøge et vandværk. Husk at give kontaktoplysningerne til journalisten.

Ord er vigtigere end udseende

Din historie bliver valgt ud fra det, du skriver, så brug ikke tid på at sætte din tekst op i spalter så den ligner en artikel.

Tit vil journalisten gerne kopiere din tekst, og det korte af det lange er, at jo nemmere du gør det for journalisten, jo større er sandsynligheden for, at du får din historie igennem. Brug tiden på at gøre din historie så skarp og interessant som muligt, og send din pressemeddelelse som et almindeligt word-dokument – ikke som en pdf.

Udgivet 01. okt. 2020